Malletband

Wie zijn wij?

Wat tof dat je een kijkje op onze pagina neemt. Wij zijn Malletband Vries! We zijn een slagwerkgroep en we maken gebruik van heel veel verschillende gestemde en ongestemde slagwerkinstrumenten. Onze Malletband bestaat uit enthousiaste muzikanten van allerlei leeftijden die overal vandaan komen, uiteraard uit Vries, maar ook bijvoorbeeld Assen, Yde, Zeegse, Zuidlaren, Eelde en Groningen.

Wat spelen we zoal?

We doen concerten en loopoptredens. Bij onze concerten onderscheiden we ons door de op maat geschreven arrangementen en de veelvoud van klankkleuren en instrumenten. Veel van onze leden spelen meerdere instrumenten en we gaan graag buiten de gebaande paden door ook weleens basgitaar, elektrische gitaar, keyboards en zelfs viool in te zetten.

Hoe kun je les bij ons volgen?

Als je je aanmeldt kijken we welk lestraject bij jou past. Dit is altijd maatwerk, zo leer je in je eigen tempo en binnen je eigen mogelijkheden. Al snel ga je in de B groep spelen, dit is een groep leerlingen die voor het eerst een muziekinstrument leert spelen en leden van de malletband die meerdere instrumenten leren spelen. Je begint met het proberen en kiezen van een instrument, dit kan gestemd of ongestemd zijn.

Milan, Hindrik en Vera, leerlingen van de Malletband

Wat is gestemd slagwerk?

Gestemd slagwerk bestaat uit instrumenten met houten of metalen toetsen: marimba, xylofoon, bells en vibrafoon.

De saamhorigheid in de groep is zo bijzonder. En we spelen mooie muziek. De club is heel gezellig en we hebben goede leiding. Ik ga nog wel even door!” – Janet, Marimba

Wat is ongestemd slagwerk?

Het ongestemde slagwerk bestaat onder andere uit snaredrums, bassdrums, drumstel, cymbals, conga’s, bongo’s, toms en kleine percussie-instrumenten.

“Als je wilt, kun je steeds nieuwe dingen leren en het verveelt nooit.” – Douwe, basgitaar, bongo’s en snaredrum

Mijn donderdagavond is altijd heerlijk ontladen” – Miranda, bassdrum, timbales, bongo’s

Repertoire

De nummers die we spelen worden gekozen door de muziekcommissie, maar iedereen denkt altijd enthousiast mee. Veel voorstellen en ideeën ontstaan tijdens de repetitie of bij de gezellige derde helft. Naast popnummers zoals Everlasting Love en Blinding Lights, spelen we ook klassieke werken zoals Toccata en themagebonden muziek, zoals kerstmuziek. Veel muziek wordt door de instructie op maat geschreven, zodat iedereen kan meedoen en we het maximale uit de band halen.

Repetitie

De donderdagavond is onze repetitieavond. Individuele lessen en de B- groep zijn er van 18:00 tot 19:30 uur en de hele Malletband repeteert van 19:30 tot 21:30 uur in dorpshuis de Pan aan de Nieuwe Rijksweg 4, 9481 AR Vries.

We vinden het super als je een keer langs komt!

Ben jij op zoek naar een gezellige malletband? Dan ben je bij ons aan het goede adres! Kom gerust eens langs bij de repetitie of stuur een berichtje.

Instructie

Janny Jager, instructie leerling Mallets

Mogen we jou binnenkort welkom heten? We zien uit naar je komst!

Een deel van de Malletband voorafgaand aan een optreden.

Drummer Leon speelt zowel in de malletband als het harmonie orkest, dat kan ook!

Malletband Vries tijdens het jaarconcert 10 februari 2024