Onze vereniging

Gezelligheid, muziek, optredens, repetities, vriendschappen, tijdsbesteding, hobby, ontwikkeling, voor iedereen..…..dit zijn de dingen die onze leden opnoemen als ze onze vereniging beschrijven.

Publiek, dorpsbewoners, relaties, organisatoren en vrienden beschrijven ons als een erg geliefde vereniging die midden in de gemeenschap en het dorpsleven staat. Dit komt doordat we niet weg te denken zijn bij activiteiten en naast mooie concerten en staande optredens ook het op straat lopen nog gewoon doen.  Dit doen we nog als enige vereniging in de gemeente. Dat trouwens niet alleen in ons thuisdorp Vries, maar ook in omringende plaatsen. Onze leden komen daarom ook uit de hele Noordelijke regio, zoals Zuidlaren, Assen, Eelde, Yde, de Punt, Groningen, Norg en Zeegse. Doordat we midden in de maatschappij staan, hebben we veel donateurs die onze vereniging financieel steunen.  Samen met de Vrienden van de Harmonie zorgen zij ervoor dat de Harmonie Vries over goede instrumenten en uniformen kan beschikken

Binnen én buiten de gemeente Tynaarlo neemt de Harmonie Vries een belangrijke plaats in. Talrijke evenementen, zoals Palmpasenoptochten, Koningsdag, wandelvierdaagsen, de opening van de Zuidlaardermarkt, Sinterklaasintochten en kerstmarkten, worden door ons muzikaal opgevrolijkt.

Muziekvereniging de Harmonie Vries bestaat uit drie hoofdonderdelen, het Harmonieorkest, de Majorettes en de Malletband. Ieder onderdeel heeft zijn eigen opleidingsgroep. Zie voor meer informatie over deze onderdelen de afzonderlijke pagina’s.

Al jaren een begrip in Vries en omstreken

Onze vereniging bestaat al jaren. Het is opgericht in 1914. Hoe dat ging, kun je hier lezen. Begin 20e eeuw werden ijswedstrijden muzikaal omlijst door muzikanten uit de omliggende gemeenten. Naast een geldelijke beloning kregen de muzikanten vaak een ‘zeupie’ om de kou beter te kunnen trotseren. Tijdens strenge winters drukte de muziek daarom zwaar op de begroting van de ijsvereniging. Om deze kosten te verlagen informeerden de heren Albert Ebbinge en Ananias Scheepstra bij de muziekvereniging van Norg naar de ‘regels’ van een muziekvereniging. Daarnaast oriënteerden zij zich ook op de financiële kant. Uiteindelijk werd er een obligatieregeling ter grootte van ƒ 900,- (gulden) uitgeschreven. Hoewel dit in die tijd een fors bedrag was, had men in drie weken het benodigde geld bij elkaar. Hiervan werden in Zwolle instrumenten gekocht. Na zorgvuldige afweging namen de heren Jannes Kluivingh, Albert Ebbinge, Ananias Scheepstra en Lammert Lammers het historische besluit om op 1 mei 1914 muziekvereniging ‘Harmonie Vries’ op te richten. Hieronder zie je wat foto’s van die begintijd.

Harmonie 1914
Serenade @onderdelinde